Motorcykelkörkort – uppkörning

Uppkörning för motorcykelkörkort består av tre delar – säkerhetskontroll, manöverprov och körning i trafik. Under den första delen – säkerhetskontrollen – kommer inspektören be dig kontrollera saker som belysning, bromsar, däck, backspeglar, oljenivå, parkeringsstöd, kraftöverföring och liknande. Du kommer inte behöva göra en fullständig kontroll av alla delar som ingår i en säkerhetskontroll, däremot behöver du veta hur du ska göra alla moment av säkerhetskontrollen så att du inte står där som ett frågetecken när inspektören ber dig kolla bromsarna!mc uppkörning

Glöm inte skyddsutrustningen!

För att göra körprovet för motorcykelkörkort måste du ha en fullständig skyddsutrustning som är fri från skador. Du ska bära skyddskläder av skinn eller annat kraftigt material, liksom skyddsglasögon eller motsvarande. Du ska också ha stövlar eller kängor, handskar, ryggskygg och – detta är ju rätt självklart – hjälm! Glöm heller inte bort legitimationen – inget leg, inget körprov för motorcykelkörkort!

Motorcykelkörkort – manöverprov

Manöverprovet består av tre delar – lågfartsdel, högfartsdel och bromsning. Lågfartsdelen testar din förmåga att manövrera motorcykeln i låg hastighet (s.k. krypkörning). Det finns två lågfartsbanor och det är förarprövaren som bestämmer vilken bana du ska köra. Lågfartsbana 1 inleds med att bakhjulet står vid linje A, du ska krypköra hela vägen genom korridoren till serpentindelen, sedan ska du vända och krypköra tillbaka.

Lågfartsbana 2 inleds också med att du har bakhjulet vid linje A. Sedan ska du krypköra igenom öppningen på sidan av korridoren, runda enkelkonerna och stanna vid dubbelkonerna. Därefter är det bara att vända och köra tillbaka på samma sätt.

Just krypkörning är något som många har svårt med på sin uppkörning för motorcykelkörkort, då det dels är svårt att lära sig, dels rätt långtråkigt. Dock är det ett måste för att få motorcykelkörkort, så det är bara att öva tills allt sitter! Här kan du ladda ner bilder på Lågfartsbana 1 och Lågfartsbana 2.

Motorcykelkörkort – högfartsprov och bromsprov

Du ska accelerera till 50 km i timmen, göra en undanmanöver och köra vidare genom serpentinbanan med samma hastighet. I slutet av banan ska du växla tempo och vända kring den sista konen, därefter öka farten till 50 km/h så snabbt som möjligt samtidigt som du serpentinkör. Till sist ska du göra en kontrollerad inbromsning från 50 km/h, med hjälp av både fram- och bakbroms. En bild säger ofta mer än tusen ord, och det är särskilt sant när det kommer till dessa banor, så ta en titt på Högfartsbanan!

Bromsprovet består av att du ska göra en effektiv kontrollerad inbromsning från 70 respektive 90 km/h. Du ska använda både fram- och bakhjulsbromsen, och det som inspektören bedömer är din körställning, bromsteknik och att du kan stanna så snart som möjligt. Du behöver dock inte hänga upp dig på någon exakt bromssträcka, utan det inspektören vill se är att du klarar av att bromsa fort, effektivt och säkert. Det finns inga bestämmelser på exakt hur lång bromssträcka du ska ha – det viktiga är hur du agerar.

Motorcykelkörkort – körning i trafik

Du ska köra i trafik under i sammanlagt 25 minuter. Under denna tid kommer du få instruktioner via radio. Så långt det är möjligt försöker man få dig att köra under varierande trafikförhållanden, d.v.s.  vägar med olika yta, bredd, sträckning, hastighetsgräns och trafikintensitet. Denna del av provet gör att inspektören kan bedöma hur pass bra du hanterar din hoj i riktiga trafiksituationer. Det som kollas är hur du tekniskt hanterar din motorcykel, din körställning liksom din förmåga att använda korrekt växlingsteknik och bromsa på ett bra och trafiksäkert sätt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *